Lauantai 14.6.2014 Kalmar - Oolanti - Tukholma 555 km
English translation after Finnish text
Aamulla edellisen päivän sateet olivat muisto vain ja koska päivän päätepiste olisi Tukholma ja Viking Linen terminaali päätimme aamulla lähteä uudelleen Oolantiin ja saaren eteläkärkeen.
Vaikka aurinko paistoikin, oli tuuli edelleen varsin navakkaa luoteesta, pitäen ilman aika viileänä noin 14 asteessa.
Ajoimme uudelleen sillan yli ja suuntasimme etelään saaren mantereen puoleista laitaa pitkin. Aivan saaren eteläkärjessä on saaren halkaiseva kivistä ladottu aita erottaen kuninkaan kartanon maat muusta saaresta.
Saaren eteläkärjessä oli useita lintubongareita kiikaroimassa ja valokuvaamassa, me kävimme pikaisesti kääntymässä majakan luona ja jatkoimme matkaa saaren itärantaa pitkin.
Heti kiviaidan jälkeen oli pieni kylä jossa lienee asunut aikanaan tilan palvelusväki.
Takaisin sillan yli mantereelle ja suunta kohti pohjoista.
Tie E22 on toki paljon hitaampi ajettava kuin E4 mutta siksi paljon mielenkiintoisempi, kylien kohdalla vaan pitää huomioida liikennekamerat, joita on runsaasti.
Gusumin kylän kohdalla poikkesimme tienvarren ruokapaikkaan lounastamaan ja huomasimme pihalla traktorimuseon mainoksen.
Todella erikoinen paikka, vanha lato täynnä 30 - 50 luvun traktoreita keskellä muutama auto, tähtenä Rolls royce Silve Shadow ja pihalla pitkän heinän keskellä muutama traktori lisää. Lisäksi paikan isäntä oli varsinainen persoonallisuus esitellen kaikki laitteet vuolaasti selittäen. Joku pellepeloton oli asentanut pyörätuoliin Saabin V4 moottorin ja laitteella oli saavutettu 130 km/h tuntinopeus...
Toinen oli taas asentanut traktoriin Volvon V6 moottorin...
Tukholmassa ajoimme Slussenin läpi terminaaliin ja chekkausta odotellessamme paikalle saapui muitakin moottoripyörällä liikkeellä olleita, joiden kanssa juttelimme odotellessa laivaan pääsyä.
Laivalla hyttiin, illalliselle ja nukkumaan.
----------
Saturday 14.6.2014 Kalmar - Oland - Stockholm 555km
In the morning the rain of the day before was just a memory and as the goal of the day was to get to the ferry frrom Stockholm we decided to ride again to Oland and to the southern part.
Even sun was shining the northwest wind was strong keeping the air quite cold, about 14 degrees.
We rode over the bridge of the island and turned to south using the mainland side road.
Just the sothern end of the island is devided from the other part using a wall made by stones.
The southern part is the old farm of Swedish kings.
On the very sothernmost point there is a ligth house and close that there were a lot of bird watchers having binoculars and cameras, we just turned around and continue our ride using now the eastern road. Rigth behind the stone wall there is a small village where propably lived the servants of the farm.
Back to the mainland to the north.
E22 is much slover to ride than E4 but much more interesting, just to remember the traffic cameras which are located in almost every willage.
At Gusum village we stopped to have lunch and noticed an announcement of tractor museum.
A really special place, an old barn full of tractors from 1930's to 1950's and in the middle some cars, as a hit a Rolls Royce Silver Shadow and at the yard in the middle of long grassa some more tractors. An the master of the place was also a personality telling long stories of each unit.
Someone had installed to a wheel chair a Saab V4 engine giving it top speed of 130 km/h...
Someone else had installed to an old tractor a Volvo V6 engine...
In Stockholm we rode to the terminal via Slussen and while waiting the Check In to start there begame also other bikers with whom we discussed for time being.
At the boat first to get a cabin, then supper and to sleep.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti